onsdag 23. oktober 2013

VELKOMMEN TIL KLIMAUTFORDRINGEN!


Foreign visitors: Please have a look at the page above labeled "English"


Jeg er svært glad for i dag å publisere første innlegg på den nye klimabloggen min.

Jeg er norsk (tidligere dansk) klimaaktivist og pensjonert psykolog. Klima, global oppvarming, og de aktuelle trusler mot menneskeheten har blitt min store lidenskap som pensjonist. Hvis du leser de sider som står oppført i headingen vil du forstå hvorfor. Jeg håper du blir med i den viktige kampen for vår sivilisasjons overlevelse. En global mobilisering er nødvendig, og dette er et forsøk på et lite bidrag til den norske delen av denne mobliliseringen.

Når jeg fremhever min bakgrunn som psykolog er det fordi jeg tror en psykologisk tilnærming til den maktesløsheten mange føler i forhold til klimatrusselen kan være et godt hjelpemiddel. Derfor forsøker jeg her på bloggen å kombinere faglig økologisk og klimamæssig innsikt med psykologisk kunnskap og erfaring.   



Håpet mitt er at bloggen kan tjene to formål:

Å formidle kunnskap om den situasjon vi som art og sivilisasjon står i, ved å gi et helhetsbilde av de trussler vi står overfor, i tillegg til kunnskap om hva som skal til for å løse dem.

Å bli et forum for deg, som ønsker sammen med andre å bidra til å ta opp klimautfordringen, og som har vansker med å se, hva du kan bidra med.





Som start vil jeg be deg lese sidene i headingen på bloggen:


  • Trusselen
  • Løsningen
  • Om meg
  • Om deg
  • Klimaskepsis - for og imot
     
Og gå også innom den nye siden:
  • Videoer

Som du vil se på de sidene, legger jeg opp til dialog, samarbeid, felles fremdrift, solidarisk prosess. 
En forutsetting for at dette vil være nyttig er at det blir delt, lest og tatt på alvor. Forhåpentlig vil mange bli med på å ta opp utfordringen. 

Du kan blant annet bidra med å dele dette med nettverket ditt. 

Bloggen vil lenge være under utvikling - jeg har mye å lære. Alle tilbakemeldinger - også forslag til forbedringer - vil bli tatt imot med takk. Både når det gjelder innhold og blogg-teknologi. Kommentér her på bloggen, eller send meg en epost ved å bruke kontaktskjemaet på høyre side. 

 

1 kommentar: