lørdag 26. oktober 2013

Dokumentarfilmer: Bruk videoer som snarvei til kunnskap

Foreign visitors: Please have a look at the page above labeled "English" 

Å lære om klimaendringene har tatt meg lang tid. Bøker, nettsteder og dokumentarfilmer har vært de viktigste verktøyer for meg. Tidlig i prosessen ble det klart for meg, at hvis jeg ønsket at andre skulle bli med i den læreprosessen på en måte som ikke var så tidskrevende, måtte jeg bruke det mest effektive medium for kunnskapsformidling. Her var det ikke tvil: Dokumentarfilmer er svært effektive kunnskapsformidlere. 

En av planene mine er på sikt å starte en studiesirkel om klimautfordringene. Og dette vil bli en studiesirkel, som i høy grad vil bygge på dokumentarfilmer. 

Som et eksempel på en slik film ser du her en av mine absolutte favoritter. Den påvirket meg så sterkt, at jeg bestemte meg for å forsyne den med norske undertekster. 

"Climate Change is simple - David Roberts remix":

Du kan se den direkte uten å forlate bloggen - både i lite format som vist her, men også i fullskjerms modus ved å klikke på symbolet nederst  til høyre i filmruten.

Prøv det før du går videre.





Jeg har her på bloggen gjort mye ut av å presentere et utvalg av de for meg å se viktigste dokumentarfilmer. I tillegg har jeg laget en liste over nettsteder hvor du kan hente flere spennende dokumentarfilmer. Du finner en oversikt i menyen "Videoer" ovenfor. Der finner du også en oversikt over disse videonettsteder. Du finner også videohenvisninger i menyen: "Klimaskepsis - for og imot".

Dessverre har bare de ferreste av filmene norske undertekster, men de fleste har en klar og ganske lett forståelig engelsk tale. Så prøv likevel, selv om du kanskje ikke får alt med deg, forstår du sannsynligvis det viktigste. Også det kan bli en god læreprosess. 


 
Velkommen til dokumentarfilmenes verden.

Den er mye mer spennende enn Jo Nesbø - Fordi det handler om virkeligheten, din, dine barns og dine barnebarns.
   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar